SEM är en förkortning av begreppet search engine marketing eller sökmotormarknadsföring som det heter på svenska. Målet med SEM är att öka synligheten för en hemsida på olika sökmotorer som exempelvis Google och Bing. För att hamna högt upp i SERP:en (träfflistan) finns det flera olika vägar att ta. Antingen genom att ha en väl optimerad hemsida som sökmotorn anser vara relevant, säker och snabb eller genom att köpa annonser. De flesta företag som satsar på att ha stor synlighet online jobbar parallellt med att optimera sin hemsida löpande och köpa annonser.
Precis som i många andra branscher finns det en uppsjö av akronymer och dessa används olika beroende på vem du pratar med. Exempel på detta är att SEA ofta kallas för SEM. Det kan även kallas det för PPC-annonsering eller något helt annat vilket kan vara oerhört förvirrande. På grund av detta väljer jag att hålla mig till begreppen SEM, SEA och SEO.
Sammanfattning
✓ SEM är paraplybegreppet för all sökmotormarknadsföring.