Close

Vad är SEM?

SEM är en förkortning av begreppet search engine marketing eller sökmotormarknadsföring som det heter på svenska. Målet med SEM är att öka synligheten för en hemsida på olika sökmotorer som exempelvis Google och Bing. För att hamna högt upp i SERP:en (träfflistan) finns det flera olika vägar att ta. Antingen genom att ha en väl optimerad hemsida som sökmotorn anser vara relevant, säker och snabb eller genom att köpa annonser. De flesta företag som satsar på att ha stor synlighet online jobbar parallellt med att optimera sin hemsida löpande och köpa annonser.

 

Precis som i många andra branscher finns det en uppsjö av akronymer och dessa används olika beroende på vem du pratar med. Exempel på detta är att SEA ofta kallas för SEM. Det kan även kallas det för PPC-annonsering eller något helt annat vilket kan vara oerhört förvirrande. På grund av detta väljer jag att hålla mig till begreppen SEM, SEA och SEO.

Sammanfattning

✓ SEM är paraplybegreppet för all sökmotormarknadsföring.

SEA (search engine advertising) innebär att köpa annonsplatser.

SEO (search engine optimisation) innebär att optimera hemsidan för att hamna högre upp på den organiska träfflistan.

Läs om de tjänster som jag erbjuder på mina tjänster.

* Screenshotten nedan ger en visuell förklaring.

screenshot from google

Orange box = SEM Röd box = SEA Grön box = SEO

Vilka behov har du? Hör av dig till mig så berättar jag mer om vad jag erbjuder.

Kontaktformulär